Întârzierea reformei fiscale solicitate de UE generează riscuri majore
Termenul-limită stabilit de Comisia Europeană pentru implementarea unei reforme fiscale în România, inițial fixat pentru luna iunie și presupunând inclusiv majorări de taxe, s-ar putea lovi de o nouă amânare, de această dată din cauza prerogativelor limitate ale actualului guvern interimar. Această măsură fusese deja decalată anterior, invocându-se motive electorale. O prelungire suplimentară a termenului ar putea atrage consecințe semnificative. Surse guvernamentale atrag atenția asupra posibilității ca Bruxelles-ul să ia în considerare suspendarea finanțărilor europene – atât cele alocate prin PNRR, cât și cele din politica de coeziune – până la concretizarea reformei, conform informațiilor Digi24.
Executivul european a solicitat României modificări ale sistemului fiscal, cu scopul de a ajusta nivelul taxării și de a îmbunătăți colectarea veniturilor la bugetul de stat, ca o modalitate de a reduce deficitul bugetar considerabil. Primul termen indicat a fost aprilie 2025.
Cu toate acestea, Guvernul a decis să amâne orice măsuri impopulare până după desfășurarea alegerilor prezidențiale, stabilind un nou termen pentru implementare în vara acestui an, mai precis în luna iunie, cu aplicabilitate începând din 2026.
Comisia Europeană are posibilitatea de a sista toate plățile
Incapacitatea guvernului interimar de a iniția proiecte de lege sau ordonanțe de urgență conduce la o nouă amânare a reformei fiscale. Acest aspect reprezintă un punct critic pentru Executiv, conform surselor guvernamentale, existând riscul real al suspendării tuturor fondurilor europene.
„Se suspendă încheierea de noi angajamente legale și urmează procedura de propunere în Consiliu de suspendare a fondurilor”, se precizează în acordul încheiat cu Comisia Europeană.
- Rezultate fără precedent în primul sondaj pentru turul 2. România, în fața unui moment istoric!
- Previziunile Cristinei Demetrescu pentru turul 2 al alegerilor: Ce indică astrele
- Rachetă de ultimă generație folosită într-un atac asupra unor „instalații teroriste”; urmează replici cu focuri de artilerie din partea adversarului
Suma totală aflată în joc depășește 45 de miliarde de euro doar din fondurile de coeziune aferente perioadei 2021–2027, la care se adaugă cele 19 miliarde de euro rămase disponibile prin PNRR.
Situația delicată a țării a fost subiect de discuție inclusiv în cursul zilei de astăzi la Palatul Victoria, în cadrul unei întâlniri între Marcel Boloș, ministrul Fondurilor Europene, și Cătălin Predoiu, premierul interimar.
Oficiali guvernamentali menționează că o eventuală blocare a fondurilor europene s-ar produce gradual și numai după consultări suplimentare cu reprezentanții europeni. Cu toate acestea, un astfel de scenariu ar reprezenta o lovitură semnificativă pentru imaginea României pe piețele internaționale.
Elemente avute în vedere pentru reforma fiscală
Conform unor surse politice, o primă variantă a reformei fiscale ar fi beneficiat deja de un acord politic, inclusiv din partea fostului premier Marcel Ciolacu.
Printre măsurile luate în considerare se numără o posibilă majorare a TVA la 21%, deși Guvernul a negat în mod repetat această intenție, precum și o nouă creștere a impozitului pe dividende. Aceasta ar urma unei majorări anterioare a impozitului pe dividende, de la 8 la 10%, la sfârșitul anului trecut.
De asemenea, se discută modificări privind impozitele pe proprietate și impozitul pe venit. O altă modalitate de a spori veniturile la bugetul de stat ar putea fi scumpirea rovinietelor, cu aplicare din 2026. Pentru autoturisme, majorarea ar putea ajunge până la 40%, în timp ce pentru camioane ar putea fi de până la șase ori mai mare.
În ciuda presiunilor existente, Guvernul speră să obțină o prelungire a termenului de implementare, până la instalarea unui Cabinet cu puteri depline.
Guvernul admite impasul
Ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloș, ar fi trebuit să se deplaseze la Bruxelles la sfârșitul acestei săptămâni pentru a renegocia Planul Național de Redresare și Reziliență cu Comisia Europeană. Acesta este un alt domeniu în care România înregistrează restanțe dificil de gestionat de actualul guvern interimar.
Discuțiile au fost amânate la solicitarea autorităților române, tocmai din cauza crizei politice actuale. Comisia Europeană solicitase varianta finală a PNRR până la începutul acestei luni.
„Știm că un guvern interimar nu poate adopta proiecte de legi și ordonanțe de urgență. Mandatul de care avem nevoie pentru renegociere se aprobă pe baza unui memorandum, pe care îl vom prezenta în Guvern mâine, astfel încât să continuăm mandatul MIPE pentru renegocierea PNRR. (…) Trebuie lămurită situația reformei fiscale pentru că de ea depinde continuarea implementării PNRR”, a declarat Marcel Boloș la Palatul Victoria, după întâlnirea cu premierul interimar.
Întrebat despre posibilitatea respectării termenului-limită din iunie, Boloș a direcționat responsabilitatea către Ministerul Finanțelor: „Ministerul Finanțelor poate răspunde”.
Tanczos Barna a subliniat necesitatea ca noul Guvern să inițieze dezbaterea pe această temă.
„Reforma fiscală este o asumare a României și față de Comisia Europeană, și față de instituțiile financiare internaționale. (…) După alegeri, cu siguranţă noul Guvern trebuie să înceapă o dezbatere publică cu privire la consolidarea veniturilor şi cu privire la această reformă fiscală”, a afirmat ministrul în cadrul Summitului Romanian Business Leaders.