O taxă nouă, de 540 lei, se va aplica de la 1 ianuarie 2025. Este vorba despre o taxă specială de dezvoltare urbană, în valoare de 540 de lei pe an, impusă pentru mașinile fără loc de parcare în Sectorul 4, a fost adoptată și intră în vigoare din 2025. Inițiativa promite îmbunătățiri pentru mobilitatea urbană, dar stârnește controverse și opoziție.
Sectorul 4 din București a devenit primul din capitală care implementează o taxă de dezvoltare urbană dedicată posesorilor de autovehicule fără locuri de parcare. Această măsură, adoptată de Consiliul Local, este destinată să combată supraaglomerarea urbană și să sprijine investițiile în infrastructură. Deși susținătorii o consideră un pas necesar pentru o mobilitate mai sustenabilă, criticii o contestă vehement.
Proiectul de hotărâre a fost adoptat cu 16 voturi favorabile din partea consilierilor PSD, PNL și PMP, în timp ce USR, REPER (Cătălin Teniță) și AUR s-au opus categoric.
Taxa se aplică proprietarilor de autovehicule care nu dețin sau nu închiriază un loc de parcare, suma anuală fiind de 540 lei per mașină.
După adoptare, partidul REPER a anunțat că va contesta în instanță decizia, considerând-o ilegală.
Conform acestora, măsura încalcă drepturile locuitorilor, în lipsa unui plan clar de implementare și a consultărilor publice prealabile.
Ce primești în schimbul taxei
Propunerea a fost introdusă în circuitul de avizare pe 19 noiembrie 2024, însă autoritățile locale nu au comunicat public până acum, detalii despre beneficiile oferite.
Primăria Sectorului 4 a justificat această taxă prin nevoia urgentă de a gestiona aglomerarea urbană și de a dezvolta infrastructura de parcare. Primăria susține că taxa va contribui la reducerea poluării prin investiții în decongestionarea traficului.
Totodată, măsura urmărește descurajarea achiziționării de mașini, încurajând utilizarea mijloacelor de transport alternative, precum transportul public, în ciuda lipsei pistelor pentru biciclete.
Oficialii susțin că fondurile colectate vor fi folosite pentru crearea a peste 100.000 de noi locuri de parcare în următorii 10 ani.
În plus, posesorii de autoturisme care plătesc taxa vor beneficia de gratuitate pentru parcările publice fără barieră din sector.
Din cele 182.000 de vehicule înmatriculate în sector, doar 67.303 dispun de locuri de parcare atribuite. Acest dezechilibru a fost unul dintre motivele principale care au stat la baza introducerii taxei.
În Sectorul 4 există aproximativ 9.500 de locuri publice de parcare, insuficiente pentru cele 115.000 de mașini fără spațiu alocat. Peste 100.000 de persoane vor plăti taxa fără garanția unei soluții imediate.
Potrivit notei de fundamentare, taxa va fi aplicată timp de 10 ani, având ca obiectiv crearea unui loc de parcare pentru fiecare autovehicul înmatriculat, reducerea aglomerării și îmbunătățirea condițiilor de viață.
Costurile pentru amenajarea unui loc de parcare variază între 10.000 și 15.000 lei.
În 2024, Primăria Sectorului 4 a finalizat trei parcări, la Spitalul „Alexandru Obreja” (220 locuri), Metalurgiei nr.132 (127 locuri) și Bucovăț, Strada Bucovăț 3 (123 locuri).
Primăria Sectorului 4 justifică taxa de 540 lei/an pentru mașinile fără loc de parcare prin necesitatea creșterii numărului de parcări publice și rezidențiale, dar și prin optimizarea mobilității urbane. În referatul de aprobare se subliniază că fondurile colectate vor fi folosite pentru proiecte de decongestionare a traficului, reducerea poluării și încurajarea utilizării transportului alternativ.
Conform autorităților, Sectorul 4 găzduiește 182.000 de autovehicule înmatriculate și doar 67.303 locuri de parcare, dintre care aproximativ 9.500 sunt publice. Astfel, peste 100.000 de mașini nu beneficiază de un loc de parcare, fiind parcate pe trotuare, spații verzi sau carosabil, ceea ce afectează negativ calitatea vieții.
Astfel, o taxă nouă, de 540 lei, se va aplica de la 1 ianuarie 2025.