Comisarii ANPC au efectuat un control la blocul alimentar al Spitalului Municipal Adjud, iar acest lucru a stârnit nemulțumirea managerului unității, generând un conflict. Inspectorii au fost reținuți în interiorul clădirii și li s-a cerut să șteargă pozele în care erau surprinse neregulile identificate.
Reprezentanții Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor (CJPC) nu au reușit să finalizeze verificările din cauza atitudinii agresive a managerului, care a fost extrem de vehement.
Controlul a avut loc luni, 24 februarie. Deși managerul nu era prezent inițial, acesta a sosit după aproximativ 15 minute, împiedicând continuarea inspecției și solicitând intervenția poliției.
În acest interval, ușile au fost închise, iar echipele de control au fost blocate în interiorul spitalului. Managerul a susținut că verificarea era ilegală.
„În urma controlului desfăşurat la Spitalul Municipal Adjud în data de 24.02.2025, comisarii din cadrul CJPC Vrancea au întâmpinat dificultăţi în finalizarea verificărilor demarate în blocul alimentar al unităţii. La începutul controlului, comisarii s-au legitimat şi au solicitat prezenţa managerului spitalului, care însă nu era disponibil. De asemenea, au solicitat registrul unic de control, dar acesta nu a fost prezentat. Controlul a fost efectuat în prezenţa conducătorului blocului alimentar şi a altor două persoane.
După aproximativ 10-15 minute, managerul spitalului a apărut și a oprit continuarea controlului, susținând că „a primit ordin de sus că este ilegal controlul” și cerând ca echipa de inspectori să părăsească unitatea. După mai multe discuții, inclusiv telefonice cu comisarul șef adjunct, în care au fost prezentate temeiul legal al inspecției și ordinele de serviciu, managerul a continuat cu atacuri verbale și a apelat autoritățile prin numărul de urgență 112, solicitând intervenția poliției. El a susținut că verificarea ar fi ilegală și că nu au fost prezentate documentele necesare, ceea ce nu era adevărat, conform unui comunicat al ANPC citat de Agerpres.
În acest timp, un membru al echipei de control a acuzat stări de rău, având antecedente cardiace. După ce ușile au fost deschise, comisarii ANPC s-au deplasat la unitatea de poliție pentru a da declarații.
Ce s-a descoperit în cele 15 minute în care managerul spitalului nu era prezent? Bolnavii primeau carne de pui expirată și carne de porc fără etichete, iar condițiile de depozitare erau inadecvate. Legumele erau depozitate pe jos, într-o stare de mizerie, potrivit sursei menționate.
În urma controalelor efectuate în două spitale din Capitală, Ministerul Sănătății a emis un comunicat, subliniind necesitatea unui cadru legal pentru verificările din spitale. De asemenea, șeful ANPC, Cristian Popescu Piedone, a răspuns, menționând că aceste inspecții sunt realizate într-un cadru legal.
„Conform dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, mai exact Art. 1, statul, prin mijloacele prevăzute de lege, are obligaţia de a proteja cetăţenii în calitatea lor de consumatori. Astfel, este asigurat accesul neîngrădit la produse şi servicii, informarea completă despre caracteristicile esenţiale ale acestora şi apărarea drepturilor şi intereselor consumatorilor, inclusiv în faţa unor practici incorecte. De asemenea, prevederile acestui act normativ se aplică tuturor tipurilor de comercializare a produselor (noi, folosite sau recondiţionate) şi a serviciilor destinate consumatorilor. Art. 2, punctul 2 din aceeaşi ordonanţă defineşte ‘consumatorul’ ca orice persoană fizică sau grup de persoane fizice care acţionează în afacerea lor comercială, industrială, de producţie, artizanală ori liberală, şi specifică faptul că „unităţile spitaliceşti” nu sunt exceptate de la aplicarea acestui cadru”, se arată în comunicatul emis de ANPC.