În luna ianuarie 2025, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) a anunțat că, până pe 10 ianuarie, au fost încărcate 551.445 de carduri educaționale destinate elevilor și preșcolarilor din familii defavorizate. Aceste carduri, care pot fi folosite pentru achiziționarea de rechizite și haine, fac parte dintr-un program finanțat din fonduri europene și destinat sprijinirii copiilor care se află în situații economice dificile.
Conform anunțurilor oficiale, aproximativ 650.000 de copii și tineri vor beneficia de această sumă, de 500 de lei, pentru a își acoperi nevoile educaționale.
Cu toate acestea, MIPE a confirmat că aproximativ 100.000 de elevi încă nu au primit sprijinul de 500 de lei, iar situația întârzierilor a generat nemulțumiri în rândul părinților și al comunității educaționale. Deși cardurile au fost distribuite încă din luna decembrie 2024, procesul de încărcare nu s-a desfășurat uniform, iar mulți beneficiari nu au avut încă acces la fonduri. Unele probleme sunt legate de verificările suplimentare ale datelor beneficiarilor, cum ar fi CNP-urile, așa cum a explicat Valentin Stancu, șeful ISJ Dâmbovița, într-un interviu acordat Edupedu.ro.
Este important de menționat că, în ciuda acestui proces de încărcare a cardurilor, au existat îngrijorări legate de sustenabilitatea financiară a acestui program în viitor. O ordonanță de urgență adoptată în decembrie 2024, cunoscută drept OUG „trenuleț”, reglementează acordarea acestor tichete educaționale, stipulând că finanțarea acestora va depinde exclusiv de fonduri europene, fără o contribuție din partea bugetului de stat. Aceasta schimbă semnificativ modul în care programul va funcționa în 2025, deoarece costurile vor trebui acoperite integral din fonduri externe nerambursabile, ceea ce ridică îngrijorări cu privire la capacitatea de a respecta această cerință.
Ordonanța prevede că tichetele educaționale vor fi acordate numai în condițiile în care cheltuielile pentru acestea se decontează integral din cadrul Programului „Incluziune și Demnitate Socială 2021–2027”, care se bazează pe fonduri externe. Acest mecanism, care nu implică cofinanțare de la bugetul național, poate pune în pericol continuitatea programului în 2025, deoarece nu există o garanție că toate cheltuielile vor putea fi acoperite exclusiv prin fonduri europene.
Programul a crescut semnificativ de la un an la altul. În 2022, de exemplu, aproximativ 245.000 de elevi și preșcolari din 10.115 unități de învățământ au beneficiat de aceste carduri, iar în 2023 numărul acestora a crescut considerabil, ajungând la 527.000 de beneficiari. Anul acesta, MIPE a anunțat că se estimează că numărul total al beneficiarilor va ajunge la 650.000.
În ciuda problemelor financiare și a întârzierilor, părinții și elevii așteaptă cu nerăbdare ca programul să continue să sprijine achizițiile necesare pentru un an școlar complet. Cardurile educaționale sunt destinate celor mai vulnerabile familii și sunt un ajutor esențial pentru asigurarea unui acces mai larg la educație, oferind copiilor șansa de a beneficia de rechizite și îmbrăcăminte adecvate.