Uniunea Europeană a renunțat la planurile de a impune reguli uniforme pentru reînnoirea permiselor auto ale persoanelor vârstnice, lăsând fiecărui stat membru libertatea de a decide cum să gestioneze această problemă.
În România, un proiect legislativ adoptat recent prevede reînnoirea permisului auto pentru șoferii de peste 70 de ani la fiecare 5 ani, iar pentru cei de peste 80 de ani, la fiecare 2 ani, însoțită de un control medical amănunțit.
Deși inițiativa europeană a fost abandonată, România își continuă demersurile pe această cale.
Decizia Uniunii Europene de a lăsa în seama statelor membre reglementarea controalelor medicale pentru seniorii șoferi a fost luată în decembrie 2024, după ce un proiect european din martie același an, care propunea reglementări comune, a fost abandonat.
Scopul proiectului era creșterea siguranței rutiere prin limitarea numărului de șoferi inadecvați pentru conducere. Această decizie a stârnit reacții diferite în rândul statelor membre.
Legislația românească pentru șoferii seniori În România, în toamna lui 2024, a fost adoptat un proiect de lege care impune reguli stricte pentru șoferii de peste 70 de ani. Conform noii legislații:
Șoferii de peste 70 de ani vor trebui să reînnoiască permisul auto la fiecare 5 ani.
Persoanele de peste 80 de ani vor fi obligate să își reînnoiască permisul la fiecare 2 ani.
Procesul de reînnoire va include un control medical amănunțit, care va implica 6 specialități: medicină internă, ORL, oftalmologie, ortopedie-traumatologie, neurologie și psihiatrie.
Regulile în alte state membre ale UE În timp ce România implementează măsuri stricte, alte țări au adoptat abordări diferite:
Belgia, Franța și Suedia: Permisul auto este valabil pe viață, fără obligația de reînnoire, indiferent de vârstă.
Finlanda: Impune controale medicale la fiecare 5 ani, începând de la 45 de ani, și solicită confirmarea capacității de a conduce din partea altor două persoane.
Propunerea inițială a Uniunii Europene a fost criticată de mai multe state membre, în special de cele care consideră că reglementările pentru șoferii seniori ar putea încălca drepturile individuale sau ar crea discriminare pe bază de vârstă. Belgia, de exemplu, a fost o voce puternică împotriva acestor reglementări, invocând sistemul său de permis auto pe viață.
Decizia Uniunii Europene de a lăsa statelor membre libertatea de a reglementa acest aspect reflectă diversitatea opiniilor și necesităților naționale. În România, măsurile propuse sunt destinate să reducă riscurile pe drumurile publice și să protejeze atât șoferii seniori, cât și ceilalți participanți la trafic. Totuși, eficiența acestor reglementări depinde de succesul controalelor medicale și de nivelul de conformare al populației vizate.