Sistemul de monitorizare a traficului rutier din România a intrat într-o nouă etapă, odată cu instalarea și testarea tot mai multor radare fixe și camere inteligente pe principalele drumuri naționale și autostrăzi. Deși multe dintre aceste echipamente sunt încă în proces de calibrare și integrare în sistemul e-SIGUR, Poliția Rutieră a început deja să aplice amenzi cu ajutorul aparatelor fixe și mobile montate în zonele cu risc crescut de accidente.
Ce este sistemul e-SIGUR și unde funcționează
Programul național e-SIGUR, finanțat prin fonduri europene, are scopul de a monitoriza traficul rutier în timp real, folosind peste 400 de camere fixe și radare automate. Acestea vor fi conectate la o bază de date centralizată, care va permite identificarea rapidă a șoferilor ce depășesc limita legală de viteză sau încalcă alte reguli de circulație.
În prezent, o parte dintre dispozitive sunt deja funcționale în județe precum Argeș, Prahova, Brașov, Sibiu și Cluj, iar alte tronsoane sunt în fază de instalare. Pe autostrăzi, CNAIR (Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere) anunță că radarele fixe vor deveni complet operaționale până la începutul anului 2026.
Amenzi de peste 13.000 în primele luni ale anului
Potrivit datelor neoficiale citate de mai multe surse din presă, peste 13.800 de amenzi au fost deja aplicate în 2025 pentru depășirea vitezei legale, majoritatea în urma acțiunilor desfășurate cu radare mobile montate pe trepiede.
Sistemele fixe de monitorizare încep, de asemenea, să fie folosite experimental în unele localități, însă nu sunt încă extinse la nivel național. Reprezentanții Poliției Române au precizat că, odată ce întreaga infrastructură va fi activă, sancțiunile se vor transmite automat către șoferi, fără a fi nevoie de oprirea în trafic.
Ce urmează pentru șoferi
- Misterele obiectelor găsite prin casă
- Nu e glumă, se întâmplă la noi! O fată din Făgăraș picată la examenul pentru permis auto dintr-un motiv care ne-a făcut de râs în toată lumea: Așa ceva nu s-a mai auzit:
- „Mamă, dacă nu te sun, înseamnă că m-au spânzurat!” Acestea au fost ultimele cuvinte ale romanului condamnat la moarte in Malaezia trimise in tara!
Pe măsură ce proiectul e-SIGUR va fi implementat complet, camerele și radarele fixe vor putea:
măsura viteza instantanee și medie pe anumite tronsoane de drum;
verifica valabilitatea poliței RCA și a inspecției tehnice periodice;
identifica mașinile furate sau implicate în infracțiuni;
transmite automat datele către baza Poliției Române.
Autoritățile estimează că, până la finalul lui 2026, sistemul va fi activ pe toate drumurile europene și autostrăzile din România, contribuind la reducerea semnificativă a accidentelor rutiere.
Concluzie
Deși în spațiul public au apărut articole alarmiste despre „zeci de mii de amenzi” date de radarele fixe, în realitate, numărul sancțiunilor este de ordinul miilor, iar majoritatea provin încă din radare mobile. Sistemul e-SIGUR se află în plin proces de extindere, iar în următoarele luni, tot mai multe camere vor deveni active, marcând începutul unei noi ere în siguranța rutieră din România.

















