Share
APIA avertizează că importurile masive de autoturisme rulate, multe dintre ele vechi și poluante, afectează mediul și sănătatea publică în România. Pentru a combate acest fenomen, APIA propune introducerea unui impozit anual diferențiat în funcție de norma de poluare și anul de fabricație, precum și stimulente pentru achiziția de vehicule mai puțin poluante.
APIA: Industria auto românească performează, dar importurile de mașini vechi agravează problema poluării
Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) dorește să clarifice recentele informații apărute în mass-media, conform cărora valoarea exporturilor din industria auto ar fi inferioară importurilor, sugerând astfel o presupusă sub performanță a sectorului. Această interpretare nu reflectă realitatea economică și comercială a industriei auto din România.
Cifrele vehiculate în presă aferente exporturilor de 43 miliarde de euro și cele aferente importurilor de 45 miliarde de euro sunt supraevaluate în cifre absolute. Aceste valori nu reflectă structura reală a fluxurilor comerciale specifice industriei auto, incluzând segmente care nu sunt direct relevante pentru evaluarea performanței sectorului. APIA consideră esențială o abordare corectă și documentată a acestor date pentru a evita dezinformarea publicului și a factorilor decizionali.
În realitate, în anul 2024, România a exportat autoturisme noi în valoare de aproximativ 12 miliarde de euro în timp ce importurile de autoturisme noi au fost de 3,5 miliarde de euro. Aceste cifre demonstrează un randament pozitiv al exporturilor față de importuri, ceea ce subliniază competitivitatea industriei auto românești pe piața internațională. Chiar și luând în considerare importurile de autoturisme rulate, care au însumat 3,4 miliarde de euro, balanța comercială rămâne favorabilă exportului de autoturisme noi.
Totuși, APIA dorește să atragă atenția asupra unui fenomen îngrijorător: importurile de autoturisme rulate care generează pierderi economice semnificative pentru statul român întrucât o mare parte din acestea sunt importate la negru, fără a fi fiscalizate sau fiscalizate necorespunzător. De asemenea este important de menționat că aceste importuri au un impact negativ asupra mediului pentru că au un grad de poluare ridicat.
64% dintre autoturismele rulate importate în 2024 sunt mai vechi de 10 ani
Conform datelor oficiale, 64% dintre autoturismele rulate importate în 2024 sunt mai vechi de 10 ani, fiind echipate cu tehnologii depășite, care contribuie la creșterea emisiilor poluante și la scăderea siguranței în trafic.
Situația înmatriculărilor autoturismelor rulate în 2024, în funcție de anul de producție:
![](https://dailynews.ro/wp-content/uploads/2025/02/Capture-8.webp)
APIA propune măsuri concrete pentru reducerea importurilor de autoturisme poluante
Prezența masivă pe piață a acestor autoturisme uzate impune măsuri concrete pentru limitarea efectelor negative generate de acest fenomen. APIA consideră că este necesară introducerea unui impozit general anual pentru autoturisme în funcție de norma de poluare și de anul de fabricație.
O astfel de măsură ar contribui la protejarea sănătății publice, la îmbunătățirea siguranței rutiere și la reducerea impactului asupra bugetului de stat, încurajând în același timp achiziția de autoturisme mai noi, mai sigure și cu un nivel de poluare redus.
Industria auto românească este una dintre cele mai dinamice și performante din regiune, iar datele economice reflectă acest lucru în mod clar. APIA respinge ferm ideea că acest sector ar fi neperformant și subliniază necesitatea unui dialog constructiv privind politicile fiscale și de mediu pentru susținerea dezvoltării sustenabile a pieței auto din România.