Clienții PPC România (fostul Enel) au început să primească din ianuarie 2025 facturi de energie electrică stornate, pentru consumul aferent perioadei octombrie-decembrie 2024. Măsura vine în urma unei modificări legislative importante, care amână aplicarea unei taxe noi. Află de ce se recalculează facturile și cine sunt cei care își primesc banii înapoi.
Începând cu 10 ianuarie 2025, mai mulți abonați PPC Energie au primit facturi cu valoare negativă. Furnizorul a informat clienții că facturile emise pentru consumul de energie din trimestrul IV al anului trecut vor fi anulate și refăcute. Motivul: taxa CfD (Contribuția pentru contractele pentru diferență) a fost amânată pentru 1 aprilie 2025, față de data inițială de 1 octombrie 2024.
Prin urmare, românii care au plătit deja această contribuție vor primi facturi stornate pentru acea perioadă, urmând ca ulterior să li se emită o nouă factură recalculată, fără includerea taxei.
Ce este taxa CfD și de ce a fost eliminată temporar
Taxa CfD este o contribuție obligatorie plătită de toți consumatorii de energie, destinată finanțării energiei produse prin tehnologii verzi, cu emisii reduse de carbon. Întrucât aplicarea taxei a fost amânată prin Legea nr. 312/2024, furnizorii sunt obligați să refacă toate facturile care o includeau înainte de termenul legal.
Electrica Furnizare a transmis clienților următorul mesaj:
- Pasca fără aluat, gata în 10 minute! Rețeta rapidă recomandată de Sorin Bontea: „E simplă și delicioasă”
- Cât te costă să construiești o casă de 90 mp, parter, în 2025: Prețuri actualizate pentru materiale și manoperă
- Trucuri pentru fierberea ouălor de Paște fără să se crape! Sfaturi de la adevăratele gospodine
„Depunem eforturi pentru a finaliza într-un termen cât mai scurt procesul de stornare și refacturare pentru perioada 1 octombrie – 20 decembrie 2024. Totuși, din cauza volumului mare de facturi, pot apărea întârzieri în emiterea și livrarea noilor documente.”
Hidroelectrica a luat aceeași măsură, anunțând:
„În urma promulgării Legii nr. 312/2024, este necesar să stornăm facturile pentru lunile octombrie și noiembrie și să le reemitem fără CfD. Ne angajăm să oferim un proces de facturare corect și conform cu legislația.”
Ce urmează pentru consumatorii de energie
Pe lângă facturile refăcute, consumatorii trebuie să se pregătească pentru alte schimbări importante. În perioada 1 aprilie – 30 iunie 2025, se menține plafonarea tarifelor și compensarea diferențelor de preț de la bugetul de stat. Însă, începând cu 1 iulie 2025, măsura de plafonare va fi eliminată, iar furnizorii vor avea obligația de a comunica noile prețuri și tarife actualizate clienților.
Astfel, de la mijlocul anului, românii ar putea plăti mai mult pentru energia electrică, în funcție de ofertele furnizorilor și de evoluția pieței.