Ministerul Educației anunță reorganizarea rețelei școlare pentru anul 2025-2026
Pentru următorul an școlar, Ministerul Educației a decis restructurarea a circa 850 de unități de învățământ. Procesul vizează comasarea unor școli și arondarea altora către instituții mai mari, măsură menită să reducă fragmentarea actuală a rețelei școlare și să sporească eficiența administrativă.
Școlile cu sub 500 de elevi, vizate de reorganizare
Potrivit datelor oficiale, aproximativ 507 unități de învățământ (circa 8% din totalul școlilor cu personalitate juridică) își vor pierde statutul juridic și vor deveni structuri arondate altor școli. Decizia urmărește alinierea la cerințele legale și optimizarea resurselor.
Reprezentanții ministerului au subliniat că acest proces nu presupune închiderea fizică a școlilor și nici relocarea activităților educaționale. Singura schimbare majoră privește funcția de director din instituțiile care își pierd personalitatea juridică.
„Urmare a procesului de reorganizare, 507 unități școlare cu personalitate juridică (aprox. 8,1% din numărul total de unități cu personalitate juridică existente) devin structuri școlare arondate altor unități. Această schimbare de statut juridic nu presupune închiderea fizică a unităților de învățământ, nu obligă la relocarea activităților educaționale și nu implică renunțarea la posturile existente, cu excepția celui de director din unitatea fără personalitate juridică”, se arată în comunicatul Ministerului Educației.
De ce este necesară reorganizarea
Autoritățile au explicat că măsura a fost determinată de faptul că aproximativ 850 de școli nu îndeplineau criteriul legal privind numărul minim de elevi și preșcolari. Astfel, reorganizarea se va realiza fie prin comasare, fie prin arondare către alte instituții care respectă pragul legal.
„Reiterăm faptul că absolut toate acțiunile care vizează reorganizarea rețelei școlare au ca numitor comun interesul superior al copilului și asigurarea unei educații incluzive de calitate, în contextul restrictiv impus de criza fiscal-bugetară”, a mai transmis Ministerul Educației.
Impactul asupra sistemului de învățământ
Conform autorităților, schimbările vor contribui la reducerea fragmentării sistemului, stabilirea unor norme didactice mai clare și o gestionare mai eficientă a resurselor umane și materiale.
În plus, Ministerul a precizat că reorganizarea nu afectează continuitatea procesului educațional: școlile nu se închid, elevii își vor continua studiile în aceleași locații, iar personalul didactic își păstrează posturile. Singura excepție rămâne funcția de director, care va fi eliminată în cazul unităților fără personalitate juridică.
De asemenea, arhivele și bunurile școlilor reorganizate vor fi transferate până la începutul anului școlar 2025-2026, pentru a evita întreruperile administrative.