Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a transmis Parlamentului un pachet extins de modificări legislative privind asigurarea obligatorie RCA – cel mai amplu set de schimbări de la adoptarea legii din 2017.
Printre propuneri se regăsesc: extinderea sistemului bonus-malus, posibilitatea achitării poliței în rate, introducerea franșizei, precum și amenzi de până la cinci ori mai mari pentru șoferii care circulă fără asigurare valabilă. Totodată, ASF dorește ca fiecare contract RCA să includă toți conducătorii auto care utilizează vehiculul, nu doar proprietarul acestuia. Astfel, prețul final al poliței ar urma să țină cont de riscul individual al fiecărui șofer declarat.
RCA pe șofer și plăți flexibile
Conceptul de „RCA pe șofer” va fi introdus oficial prin modificarea articolului 6 din Legea nr. 132/2017. Potrivit proiectului:
„Contractul RCA prevede condițiile generale și specifice de asigurare și conține cel puțin informaţii privind: seria și numărul contractului RCA, data încheierii contractului, părţile contractului RCA, conducătorii auto declarați sau precizarea că acesta este încheiat fără declararea altor conducători auto în afara proprietarului și/sau utilizatorului…”
ASF precizează suplimentar:
„Se adaugă informațiile ce privesc conducătorii declarați pentru care se evaluează riscul, se calculează prima de asigurare și se poate aplica sistemul bonus-malus.”
Astfel, fiecare poliță ar include o listă clară a șoferilor autorizați să conducă vehiculul, iar riscul de daună ar fi calculat în funcție de comportamentul fiecăruia.
De asemenea, asigurătorii vor fi obligați să permită plata în rate, indiferent de tipul de client. Până acum, această opțiune era opțională și fusese eliminată de multe companii din cauza tentativelor de fraudă. Pentru a limita aceste riscuri, ASF propune un sistem de debit direct bancar, care să asigure încasarea automată a ratelor.
Reformarea sistemului bonus-malus
Mecanismul bonus/malus va fi ajustat pentru a recompensa șoferii disciplinați și a sancționa mai ferm comportamentele riscante. Noua definiție precizează:
„Sistem prin care, pe baza încadrării în una dintre clasele de bonus sau în una dintre clasele de malus, se acordă reduceri sau se impun majorări ale primei de asigurare, în funcţie de istoricul de daune plătite înregistrate sau în baza altor criterii stabilite prin reglementări A.S.F.”
Potrivit instituției:
„Se modifică pentru a permite ca A.S.F. să stabilească și alte criterii aplicabile în cadrul sistemului bonus-malus.”
În prezent, sistemul se bazează aproape exclusiv pe istoricul de accidente. Reducerile pot ajunge la 50%, iar penalizările până la 80%. Aproximativ 95% dintre șoferii români sunt încadrați în categoriile de bonus, dar procentul variază în funcție de tipul vehiculului.
ASF intenționează să interconecteze baza de date AIDA cu cele ale Poliției Române și Registrului Auto Român. În acest mod, șoferii fără amenzi și cu inspecțiile tehnice la zi ar putea beneficia de reduceri suplimentare, în timp ce conducătorii cu abateri ar primi penalizări mai mari.
Textul oficial prevede:
„La încheierea contractului RCA şi pe parcursul derulării acestuia asiguratul și conducătorii auto declarați permit asigurătorului RCA accesul în baza de date cu asigurările obligatorii de răspundere civilă auto încheiate pe teritoriul României, la evidenţa accidentelor şi a cererilor de despăgubire anterioare, la cazierul rutier din baza de date a Ministerului Afacerilor Interne al conducătorilor auto declarați.”
ASF explică:
„Completare care asigură accesul asigurătorilor RCA la informațiile din baza de date a MAI, în vederea evaluării riscului și calculării primei pe baza sistemului bonus-malus.”
- Bolile care nu mai permit obținerea certificatului de handicap. Lista completă a afecțiunilor eliminate
- COVID-19: O descoperire neașteptată zguduie înțelegerea medicală a virusului
- „Dacă poți repara această mașină, e a ta”, i-a spus miliardarul unui om fără adăpost, pe un ton batjocoritor. Dar finalul poveștii i-a lăsat pe toți fără cuvinte
Introducerea franșizei și a certificatului de daunalitate
Un alt element de noutate este franșiza – adică suma pe care șoferul o suportă personal în caz de daună, pentru a beneficia de o primă mai mică.
„Se reglementează franșiza ce poate fi stabilită în limita capacității de plată a asiguratului și aplicată în contractul RCA, în scopul reducerii primei de asigurare ce este plătită de către asigurat la momentul încheierii contractului. Franșiza se plătește asigurătorului numai după apariția unei daune și după ce asigurătorul a despăgubit persoana prejudiciată. Franșiza se introduce în contract cu acordul părților.”
Totodată, certificatul de daunalitate emis de BAAR va putea fi solicitat și de angajatori, nu doar de persoanele fizice. Noul text legal prevede:
„BAAR eliberează certificatul prevăzut la alin. (10) la solicitarea unor persoane care documentează existența unui interes legitim, cu acordul asiguratului și cu respectarea dispoziţiilor legislației naționale și europene privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date.”
ASF precizează:
„Similar procesului de interogare existent în sistemul bancar (biroul de credite), se introduce posibilitatea ca acesta să poată fi solicitat și de către persoane care au un interes legitim (ex.: angajatori ai șoferilor pentru care este necesară cunoașterea istoricului de daunalitate al acestora) cu acordul asiguratului și respectarea legislației privind GDPR.”
Amenzi de cinci ori mai mari pentru lipsa RCA
Una dintre cele mai dure măsuri din noul proiect este creșterea amenzilor pentru lipsa asigurării RCA sau pentru circulația cu polița suspendată.
„Contravenția prevăzută la alin. (1) lit. k) se constatată și se sancționează […] cu amendă în cuantum de 5.000 de lei pentru vehicule având masă totală maximă autorizată mai mică sau egală cu 3,5 tone și de 20.000 de lei pentru cele cu masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone.”
ASF explică motivul:
„Cuantumul amenzii are în vedere responsabilizarea asiguraților de a respecta obligația de încheiere a asigurării RCA și totodată situațiile referitoare la daunele medii înregistrare la nivel de piață pe categorii de vehicule.”
În prezent, amenda standard este de aproximativ 1.000 de lei.
Controale automatizate și interconectare instituțională
Controalele vor deveni mai frecvente și se vor desfășura prin mai multe canale. CNAIR, care verifică deja rovinieta prin camere fixe și mobile, va putea verifica automat și existența poliței RCA.
„Propunere privind completarea atribuțiilor CNAIR în ceea ce privește emiterea proceselor-verbale de constatare a contravențiilor, similar cu cele emise în cazul rovinietelor. CNAIR va constata și aplica sancțiuni proprietarilor prin intermediul mijloacelor tehnice disponibile.”
În parteneriat cu Poliția Română, Registrul Auto Român și BAAR, instituția va asigura interoperabilitatea bazelor de date pentru verificarea în timp real a RCA, ITP-ului și istoricului de sancțiuni.
„Corelare a bazelor de date ale autorităților în vederea verificării informațiilor și aplicării sancțiunilor prevăzute de Lege în vederea aplicării unor penalități prin sistemul bonus-malus în funcție de istoricul de contravenții și sancțiuni ale conducătorilor auto declarați pe contractele de asigurare RCA.”
Concluzie:
Pachetul propus de ASF reprezintă o reformă profundă a pieței RCA, care introduce responsabilizarea directă a fiecărui șofer, transparență în stabilirea primelor, opțiuni flexibile de plată și sancțiuni severe pentru lipsa asigurării.
Elementele-cheie rămân: RCA pe șofer, plata în rate, franșiză, sistem bonus-malus extins, amenzi crescute și controale automatizate.