Ministrul Cseke Attila a declarat că proiectul final al Pachetului 2 privind reforma administrativă urmează să fie supus în scurt timp procesului de transparență decizională. În prezent, echipa guvernamentală lucrează intens la finalizarea măsurilor, după o rundă de discuții purtată marți cu reprezentanții Asociației Municipiilor din România, alături de premierul Ilie Bolojan, vicepremierul Tánczos Barna și ministrul Muncii, Florin Manole.
Acest pachet de măsuri este gândit să răspundă nevoilor autorităților locale în contextul anului 2025. El va corecta mai multe inconsecvențe procedurale administrative existente, a explicat oficial Cseke Attila într-un interviu pentru AGERPRES.
Cseke Attila: „Pachetul 2 este esențial pentru eficientizarea administrației locale”
„Odată finalizat, textul va intra în transparență decizională. Cred că aceste discuții, pe parcursul săptămânilor trecute, au demonstrat deschiderea Guvernului spre dialog cu autoritățile locale. Împreună trebuie să găsim cele mai bune soluții, în contextul economic actual, dar și să oferim instrumente financiare suplimentare administrațiilor locale. Concluzia noastră e clară: pachetul va răspunde provocărilor autorităților locale din 2025, va elimina inadvertențele administrative existente, va mări capacitatea financiară locală și va eficientiza structura personalului”, afirmă ministrul.
Cele trei piloni ai pachetului de reformă administrativă
1. Descentralizare și atribuții locale extinse
Se propune transferul unor competențe decizionale către administrațiile locale, inclusiv aprobarea activităților din domeniul jocurilor de noroc, momentan în exclusivitate a statului.
2. Creșterea autonomiei financiare locale
Măsurile vizează consolidarea veniturilor locale și permit reținerea la sursă a creanțelor fiscale neplătite – astfel plata taxelor locale devine condiție pentru autorizări esențiale: construcții, achiziția de proprietăți sau vehicule. Această abordare urmărește echitatea fiscală, obligând pe toți cetățenii la respectarea legii fiscale.
3. Optimizarea resurselor umane în administrație
Se propune reducerea cu 20% a posturilor din autoritățile locale, clasificată în funcție de dimensiunea comunităților și organigrame conforme OUG 63/2010. Reducerea se poate realiza prin eliminarea posturilor vacante, fără reorganizare forțată în instituțiile bine gestionate.
Exemple concrete de reorganizare
Politicieni locali și cabinete oficiale: se propune ca un polițist local să deservească 1.200 de locuitori (față de 1.000 acum), generând reducerea numărului de posturi; viceprimarii orașelor cu sub 10.000 de locuitori vor rămâne cu un singur consilier (în loc de doi); la nivel central, cabinetele miniștrilor și secretarilor de stat vor pierde un post fiecare.
Norma parțială pentru funcții publice: în comune mici, același angajat ar putea lucra patru ore într-o comună și patru ore într-o alta, asigurând atribuțiile specializate pentru ambele unități.
Asistenții personali ai persoanelor cu handicap: circa 102.000 de astfel de angajați sunt la ora actuală încadrați la autoritățile locale, dar fără atribuții decizionale. Propunerea vizează transferarea răspunderii către Ministerul Muncii și AJPIS-urile județene, asumând și plățile aferente acestei categorii.
Consolidare funcțională între ordonatorii de credite: din 2026, structurile suport (resurse umane, juridic, IT etc.) ale ministerelor și primăriilor ar putea deservi nivelul central și subordonatele acestora, precum direcțiile județene, reducând duplicarea echipelor administrative.
Acest pachet legislativ este așteptat să aducă o reformă semnificativă în administrația publică locală și centrală, cu accent pe descentralizare, finanțare echitabilă și eficiență instituțională.