Guvernul României face pași importanți pentru a modifica taxa auto, cu scopul de a o alinia la nivel european. Potrivit specialiștilor, în prezent există discrepanțe majore față de alte țări din spațiul european, iar armonizarea legislației în privința sistemului de taxare vizează eliminarea oricărui dezechilibru.
Ministerul Fondurilor Europene a anunțat că România va modifica actualul sistem de taxare auto pentru a reduce diferențele față de celelalte state membre ale Uniunii Europene. Oficialii subliniază că discrepanțele semnificative între nivelul taxelor din România și cele din alte țări creează o formă de concurență fiscală în domeniul transporturilor, considerată inacceptabilă la nivel comunitar.
În prezent, nivelul taxei auto din România este considerabil mai scăzut în comparație cu țările învecinate. Acest aspect oferă un avantaj competitiv artificial transportatorilor locali, dar, în același timp, pune presiune pe infrastructură și nu este sustenabil pe termen lung din punct de vedere bugetar sau ecologic.
Pentru a corecta această situație, Guvernul a inclus în reformele asumate o ajustare a taxei auto, astfel încât aceasta să ajungă la un nivel comparabil cu cel practicat în alte state europene. Obiectivul este crearea unui cadru fiscal echitabil în interiorul Uniunii, fără a impune o povară fiscală mai mare decât în alte țări, dar nici fără a permite diferențe majore care pot distorsiona piața.
- Nicușor Dan, critici dure la adresa pensiilor speciale din justiție: „O abordare absurdă și ineficientă”. Întâlnire de foc la Cotroceni cu șefii din sistem
- Putin răspunde dezamăgirilor lui Trump: „Așteptările excesive duc la dezamăgiri” – Noi condiții pentru pace și un schimb de prizonieri la Istanbul
- Mesaj șocant adresat lui David Popovici de un fost candidat AUR: insulte, acuzații și limbaj rasist
Ministrul Fondurilor Europene, Dragoș Pîslaru: „România este la jumătate”
„E nevoie să umblăm la ea pentru că dacă comparăm cu nivelul țărilor din jur, România este la jumătate. Adică, practic, în spațiul acesta al Uniunii Europene, nu poți să ai o discrepanță completă de la o țară la cealaltă țară pentru că asta însemna o concurență fiscală pe domeniul de transport între țări. Și evident că reforma pe care ne-am asumat-o este nu că să ridicăm taxa mai sus decât la ceilalți, dar cât de cât să o aducem la un nivel comparabil cu taxele celorlalte țări”, a explicat ministrul Fondurilor Europene, Dragoș Pîslaru.
Propuneri: Rovinieta și taxa pe kilometru
Ministerul Transporturilor a derulat deja o serie de studii cu privire la aceste modificări. După ce acestea vor fi analizate, vor fi prezentate Guvernului propuneri oficiale în acest sens. Din informațiile actuale, unele variante analizate au legătură cu două tipuri distincte de taxare: rovinieta, care se aplică în cazul utilizării infrastructurii rutiere, și o taxă pe kilometru, destinată vehiculelor de mare tonaj implicate în transportul de marfă.
„Amândouă vor fi partea unor propuneri pe care Ministerul Transporturilor le va prezenta”, a mai precizat Dragoș Pîslaru.
Cele două forme de taxare auto vor fi incluse în pachetul de propuneri ce urmează să fie analizat și adoptat de Executiv. Toate aceste măsuri fac parte dintr-un demers mai amplu de reformă fiscală în domeniul transporturilor, având ca scop asigurarea unei concurențe corecte între operatorii din diferite state membre UE.