O nouă taxă destinată posesorilor de mașini vechi ar putea deveni realitate în România, conform unui proiect de lege elaborat de Dacia, în colaborare cu specialiști în domeniul taxelor și impozitelor. Scopul principal al acestui proiect este descurajarea achiziționării și deținerii autovehiculelor vechi, care sunt, de asemenea, poluante. Astfel, se propune stabilirea unor impozite care vor crește progresiv în funcție de nivelul de poluare al vehiculului, în special având în vedere emisiile de CO2 și normele de poluare ale acestora.
Conform declarațiilor lui Mihai Bordeanu, Managing Director Dacia Brand South Eastern Europe și Country Head Romania, impozitul pentru o mașină Euro 6, care respectă standarde mai stricte de emisii și are cilindree între 1 și 1.000 cmc, va crește de la 35 la 37 de lei pe an. În schimb, pentru un vehicul care îndeplinește normele Euro 2, impozitul va ajunge la 1.900 de lei pe an, comparativ cu doar 117 lei în prezent. Bordeanu a explicat că aceste modificări sunt în concordanță cu principiul „Poluezi, plătești!”, un principiu care se aplică gradual, având în vedere diversele norme de poluare de la Euro 2 la Euro 5 sau Euro 6.
„Vreau să subliniez faptul că taxele vor fi aplicate progresiv, iar exemplul pe care l-am dat pentru Euro 2 este doar un caz extrem. În realitate, taxele vor depinde de gradul de poluare și de emisiile fiecărui autovehicul. Aceste modificări nu reprezintă o revoluție în taxare, ci mai degrabă o ajustare destinată să reflecte realitățile actuale ale mediului înconjurător”, a declarat Mihai Bordeanu.
De asemenea, Bordeanu a explicat că pentru mașinile foarte mari și poluante, suma anuală a taxei ar putea ajunge până la 500 de lei, în funcție de normele de poluare, dar a subliniat că sumele exacte nu sunt încă stabilite. „Nu sunt sume exacte încă, dar aș dori să subliniez că acest sistem nu presupune o încărcare financiară considerabilă pentru români”, a adăugat Bordeanu.
- Cum poți să afli online ce vechime ai în câmpul muncii și cât ai contribuit la fondul de pensii
- Cazul crimei din Cosmopolis se complică: soțul victimei, acuzat de amenințări la adresa fiicei asasinului
- Crimă în Cosmopolis: Teodora Marcu, împușcată mortal de fostul iubit. Comunitatea este în stare de șoc
Implementarea acestor măsuri ar putea avea loc cel mai devreme la 1 ianuarie 2026, în cazul în care proiectul va fi aprobat de autoritățile competente. Mihai Bordeanu a menționat că Tanczos Barna, fost ministru al Mediului și actual ministru al Finanțelor, este deja la curent cu acest proiect, însă urmează ca propunerile să fie reexplicate pentru a clarifica detaliile acestuia.
Proiectul include nu doar taxarea achiziționării vehiculelor vechi, ci și creșterea impozitului local în funcție de norma de poluare. Astfel, orice persoană care cumpără o mașină veche și poluantă ar trebui să plătească o taxă suplimentară la momentul înmatriculării, iar proprietarii vor plăti, de asemenea, un impozit anual care reflectă nivelul de poluare al vehiculului, nu doar capacitatea cilindrică a motorului, ca în prezent.
„O mașină veche de 20 de ani, cu normă de poluare EURO 2, va trebui să plătească între 350 și 400 de euro pe an. Dacă vrem să păstrăm o astfel de mașină, va trebui să plătim impozitul local care va reflecta gradul de poluare, iar acest impozit ar putea ajunge undeva între 1.800 și 1.900 de lei anual”, a explicat Bordeanu.
România se confruntă cu o problemă semnificativă în ceea ce privește vârsta parcului auto, având unul dintre cele mai îmbătrânite parcuri auto din Europa. Din cele aproximativ 7 milioane de mașini înregistrate, mai mult de 3 milioane au o vechime de peste 20 de ani, iar alte 3,7 milioane au între 10 și 20 de ani. Doar aproximativ 300.000 de mașini sunt noi. În plus, în 2024, au fost înmatriculate peste 300.000 de mașini second-hand, înregistrându-se o creștere ușoară față de anul 2023.
„Este inacceptabil ca o mașină Euro 4 să fie taxată la fel ca o mașină Euro 6, chiar dacă au motoare de aceeași capacitate cilindrică. Cel care deține o mașină nouă, care poluează aproape deloc, plătește același impozit ca vecinul său care are o mașină de 10 ani, care emite mult mai mult poluant în atmosferă”, a declarat Adrian Sandu, secretar general al Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), subliniind importanța taxării diferențiate pe baza emisiilor de poluanți.
În concluzie, propunerea privind taxarea vehiculelor vechi și poluante a fost concepută pentru a reduce impactul acestora asupra mediului, dar și pentru a încuraja achiziția de mașini mai noi și mai ecologice. Rămâne de văzut dacă proiectul va fi adoptat și implementat, având în vedere impactul său asupra proprietarilor de mașini vechi din România.