Multă lume se întreabă cum poți să dovedeşti vechimea în muncă, pentru pensie, dacă nu mai ai cartea de muncă. Mai mult, sunt foarte multe situați când nici angajatorul nu mai există deoarece firma s-a închis din diverse motive. În fapt, probleme sunt cu perioadele muncite anterior anului 2011, de când a apărut Registrul Revisal.
Cartea de muncă a devenit o raritate şi angajatorii de altădată au dispărut, astfel că este esenţial să ştii cum să-ţi dovedeşti vechimea în muncă. Această informaţie este deosebit de utilă pentru toţi românii, în special pentru cei care se pregătesc să intre în perioada de pensionare.
Metoda principală de validare a vechimii în munca în astfel de circumstanţe este obţinerea unei adeverinţe de vechime. De la data de 28 noiembrie 2016, angajatorii, instituţiile şi autorităţile publice sunt obligate să întocmească acest document în momentul încheierii unui contract de muncă. Nerespectarea acestei obligaţii atrage amenzi considerabile, care ajung până la 3000 de lei.
Orice salariat are dreptul de a solicita o adeverinţă de vechime, iar angajatorul are la dispoziţie 15 zile pentru a o elibera, începând de la data cererii. Mai mult, începând cu anul 2011, evidenţa activităţii salariale se realizează electronic în Registrul Revisal, accesibil online.
Potrivit prevederilor paragrafului 5 al articolului 34 din Codul Muncii, „la solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, angajatorul este obligat să elibereze un document care să ateste activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă, în meserie şi în specialitate”.
Ce se întâmplă dacă angajatorul nu mai există
În situaţia în care angajatorul nu poate elibera adeverinţa din motive obiective, salariatul poate solicita documentul la inspectoratul teritorial de munca din zona în care firma respectivă îşi desfăşoară activitatea, achitând o taxă de 20 de lei pe document.
Dacă persoana în cauză a rămas fără cartea de muncă şi angajatorul nu mai exista, acest lucru nu înseamnă că nu mai poate demonstra vechimea. În aceste situaţii, Casa de Pensii poate emite decizii de pensie pe baza datelor care atestă perioadele de cotizare. În plus, hotărârea judecătorească prin care se recunoaşte vechimea poate fi obţinută prin implicarea justiţiei.
În lipsa altor dovezi privind vechimea în muncă sau activitatea în diferite domenii, persoana interesată poate acţiona în judecata custodele arhivei. Astfel, chiar şi fără cartea de muncă, salariatul poate primi o adeverinţă constatatoare a raportului de muncă.